SFO og SFO2

Skolefritidsordning (SFO) og Klubtilbud (SFO2)

Pedersborg Skoles SFO er en skolefritidsordning for børn i aldersgruppen 0.-3. klasse, og SFO2 er for børn i aldersgruppen 4.-6. klasse - i daglig tale kalder vi SFO2 for ”Klubben”.

Vi har i år ca. 120 børn i SFO og 24 børn i SFO2.

SFO’en ligger i samme bygning som 0. klasse, 1. klasse og morgensangstrappen.

Klubben har deres egen fløj i sfo'en.

SFO/skolens værdigrundlag ”Det vil vi med vores skole” er grundlaget. Her har SFO’en særligt fokus på

• At børn har gode sociale relationer og indgår i fællesskaber.

• Det handler om, at børn har mulighed for at være sammen med deres venner, har mulighed for at få nye venner, og om at de lærer at omgås hinanden i det store fællesskab med respekt for forskellighed.

• At børn har fri tid og medbestemmelse i hverdagen.

• Det handler om, at børnene oplever at have fri tid til at være sammen med deres venner, og selv at kunne bestemme - fx hvornår de går i gang med noget og dropper ud af noget, hvornår de vil bevæge sig rundt, være indenfor eller udenfor, og herunder konsekvensen af deres handlinger.

• Medbestemmelse handler også om, at børnene oplever, at de bliver hørt, og at de har indflydelse på det, der sker i tilbuddene. På den måde bliver de klædt på til at mestre eget liv, tage ansvar og træffe beslutninger, som en del af et lille demokrati i det store samfundsdemokrati.

• At børn skal være selvhjulpne, og være i stand til at formulere og forholde sig til- og løse problemstillinger.

• At børn skal opleve værdien ved leg, samarbejde, dialog og samvær. Børn skal opleve selvværd og tillid til egne muligheder.

Vi oplever, at børnene efter en skoledag har brug for at lege, når de kommer i SFO. Vi læg­ger derfor vægt på, at SFO ’en er et værested med rammer og aktiviteter, så børnene får lyst til at deltage og kan få øjnene op for nye spændende muligheder og nye venskaber. Børnene skal være åbne og nysgerrige og have lyst til udfordringer.

Mål- og indholdsbeskrivelse for SFO_0.pdf

Shape Created with Sketch.