Elevråd

Pedersborg Skole har et elevråd med repræsentanter fra 5.-9. klasse.

Hver klasse fra 5. til 9. årgang vælger to repræsentanter, som deltager i møderne. Hvis en klasse i en periode ikke har mulighed for at stille med elevrådsrepræsentanter, kan de repræsenteres af en elev fra en anden klasse.

På elevrådsmøde inden sommerferien konstituerer elevrådet sig med formand og næstfor­mand.

Elevrådet er repræsenteret i skolebestyrelsen ved formand og næstformand.

Elevrådet deltager i det fælleskommunale elevråd, hvor elevrådene fra alle skoler i Sorø er medlemmer.

Elevrådet beskæftiger sig med mange ting. De arrangerer turneringer i fx fodbold og bordtennis, og de laver udsmykningskonkurrencer i forbindelse med højtiderne samt afholder fastelavn. Derudover tages der løbende ak­tuelle sager op til behandling, f.eks. mobning, indeklimaproblemer, støj på fæl­lesområderne og velfærdsforanstaltninger for eleverne.

Elevrådet har som opgave at tale elevernes sag på under­visningsmiljøområdet samt medvirke til at lave forebyggende arbejde. Elev­rådet er også med til at udarbejde skolens undervisningsmiljøvurdering.

Alle elever har mulighed for at komme med idéer til aktiviteter eller få taget et emne op til drøftelse. Eleverne kan henvende sig til de­res elevrådsrepræsentant eller formanden, hvis en sag ønskes taget op. Hver elevrådsrepræsentant stemmer på veg­ne af sin klasse. Derfor tilstræbes det, at punkterne på dagsordenen har været drøftet igennem i klassen inden elevrådsmøderne. Dagsordenen bliver udsendt til elevrådsrepræsentanterne ca. en uge før hvert møde.