Elevernes spisepause

Elevernes frikvarterer og spisepause

Spisepausen

Den lærer, der underviser i 4. lektion, spiser med klassen.

Spisefrikvarteret starter kl. 11.30, men man har mulighed for at starte både før og efter kl. 11.30, alt efter hvad der passer ind i den aktivitet, man er i gang med.

Eleverne i indskolingen starter typisk med at spise i slutningen af 4. lektion – altså inden kl. 11.30, men jo ældre eleverne bliver, desto kortere tid er der behov for til at spise i.

Fra 3. klasse starter spisningen almindeligvis først kl. 11.30, og med 45 minutters frikvarter skulle der være gode muligheder for både at nå at spise og at komme ud og holde pause.

Man skal huske på, at eleverne har brug for at røre sig i frikvartererne, så spisepausen kan ikke vare alt for lang tid. Samtidig skal der dog være tid til i fred og ro at spise sin mad.

Frikvartererne

Nedre Dæk 0.-4.kl.

Eleverne i indskolingen er ude i alle frikvarterer, idet der dog i perioden fra efterårsferie til påskeferie gives mulighed for at lege i hallen i nogle af frikvarterne.

I 12-pauserne (kl. 11.45-12.15) er der legepatrulje (elever fra 6. klasse) som leger med eleverne.

Der er 4 gårdvagter i hver frikvarter.

Øvre Dæk 5.-9.kl.

I frikvartererne aftaler de enkelte årgange med deres lærere om de må være ude eller inde.

Vi er en sund skole, og vi vil derfor forsat sikre, at alle børn får mulighed for at være aktive i 10-pauserne, til trods for de kan vælge at være inde. Det gør vi bl.a. ved, at elevrådet i løbet af året tilbyde forskellige aktiviteter som f.eks. dans, lege, turneringer og konkurrencer, som alle kan deltage i. Samtidig har vi indkøbt forskellige legeredskaber og bolde, som eleverne frit kan låne.

Der er 4-5 gårdvagter på Øvre Dæk i hvert frikvarter og de dækker både inde og ude.

Hvis gårdvagterne oplever, at der er elever, som er for urolige, kan gårdvagten bede disse elever om at gå ud og holde deres frikvarter.

Fra efterårsferien og frem til påske er der dog mulighed for, at eleverne i nogle af frikvarterer kan være i hallen. Hallen fordeles mellem skolens afdelinger og dernæst de enkelte årgange.